Marc Codera: “Que el desconeixement no ens faci mal”.

El passat 28 de juliol es van inaugurar les noves estacions de FGC a Terrassa, la inauguració comptava amb la presència del president de la Generalitat de Catalunya, el conseller de Territori i Sostenibilitat i l’Alcalde de Terrassa entre altres personalitats. A alguns mitjans, apareixía una imatge amb l’artista Conrad Roset mostrant la seva obra plasmada en un tren als assistents, on surten mostres representatives de la ciutat, entre elles els castells. El castell que apareix, és un 3 de 10 amb folre i manilles dels Minyons de Terrassa caient abans de carregar-se.
dd
L’activitat castellera.
Crec que va bé recordar que l’activitat castellera requereix d’un bon grapat d’hores dassaig i preparació per poder dur a bon port les construccions, la qual cosa no és senzilla, ni per un castell de 7 pisos. Concretament, els Minyons assagem 3 cops per setmana, durant 2 hores com a mínim   cada cop. A més, la canalla hi dedica més temps, doncs fan el seu assaig i s’afegeixen a l’assaig gran que comença més tard. A banda de l’actuació cada diumenge 3 cops al mes com a mínim, arribant a les 35 actuacions anuals aproximadament en el cas de Minyons. També cal indicar les hores que dediquen alguns castellers a preparar-se físicament, les hores i diners de fisio, quiropràctic, acupuntor, etc. En definitiva, fer un castell no és trivial, requereix d’un gran esforç desinteressat de moltes persones, això vol dir que per poder dur a plaça un castell de 10 pisos es requereix d’un grandíssim esforç i constància per part de més de 400 persones com a mínim.  Arribats aquí, és de justicia anomenar que els castells són una tradició de més de 200 anys d’antiguitat que ha aconseguit sobreviure al pas dels anys gràcies a l’adaptació i la innovació que les colles han sabut aplicar i l’esforç per mantenir viva aquesta activitat.
L’artista.
 
No seria just parlar d’això sense saber qui és Conrad Roset. Es tracta d’un artista jove, referència en el món del disseny, amb obres exposades a Barcelona, Madrid, Oporto i Los Angeles. Entre els seus clients, podem veure-hi grans marques, com ara Adidas, Coca Cola, editorial Oceano, Filmax, Periferiaestudio, Moritz, Escletxa o Bubeland Globalrhytm. A més, col·labora a l’l’Escola BAU com a professor.
El Twitter.
 
El dia 29, després de llegir els missatges de Whatsapp d’uns quants amics, estant de vacances a l’estranger i amb Wi-Fi, vaig afanyar-me a mirar què es deia pel Twitter, la meva sorpresa va ser  que força gent que no és de la colla també estava opinant sobre el tema. I que la resposta de l’artista era que no es notava que el castell caiés (podeu jutjar vosaltres mateixos per la imatge que he posat més amunt), comentava que només ho vèiem els castellers això, que hauríem d’estar contents d’estar representats al tren com a símbol de la ciutat. A més, també va dir que havia tret els castellers que queien, que aquesta composició és la que li nava millor i que havia agafat més d’una imatge com a referència. Aquí teniu la única imatge que va fer servir com a referència (intent de 3de10fm del 2012, extreta del Pati Digital dels Xics de Granollers), jo anava de terç a aquest castell i em va fer molt mal quedar-nos tant a punt assolir-lo.
gg
De content d’estar representat ja ho estava, però quan vaig veure que el castell estava caient, em va saber molt greu, crec que és força comprensible si tens una mica de capacitat d’empatia. Però vaig veure que la gent més aviat s’ho prenia a broma, i que no faltaven al respecte de l’artista. Val a dir que també vaig fer alguna piulada fent-ne broma i alguna una mica més seriosa, però res fora de lloc. La reacció de l’artista per Twitter em va semblar una mica desafortunada, però això cadascú ho veu des del seu punt de vista. Vaig tancar la Wi-Fi i l’endemà ho vaig tornar a mirar. Repassant la cronologia, la meva sorpresa va ser grata, doncs vaig veure que l’artista havia canviat la imatge per un castell que no queia. Es tractava d’un 3de8 amb folre i manilles. Bé, és un  castell que no s’ha fet mai, doncs el 3de8 es fa sense folre ni manilles normalment, però al menys el castell no queia! Menys mal…  Un mal menor, vaig pensar. Però vaig veure comentaris de companys i castellers d’altres colles que no em van agradar gaire, titllant a l’artista d’incult, arribant fins i tot a l’insult. Lamentable.
rr
Per això no em va sorprendre quan vaig veure el missatge del Conrad dient que com que no ens havia agradat als Minyons, canviava la imatge per una
on es veien els gegants i els bastoners de la ciutat. En 24 hores i força missatges de Twitter, havíem passat d’un castell caient, a uns gegants
i uns bastoners ballant correctament… Bé, al menys ja no surt un castell caient, vaig pensar, l’artista ens ha castigat.
ggf
Opinió personal.
Un cop explicat tot, ja puc dir-hi la meva. Posar un castell caient a un lloc públic és una falta de respecte envers als castells i a la colla que hi surt representada. Afegint que es tracta de la primera vegada que això succeeix (al menys que jo sàpiga). Per altra banda, artísticament, poden haver-hi motius per posar
castell més baix, amb un o dos pisos menys, però no cal fer modificacions a un 3de10fm (castell de màxima dificultat), doncs hi ha molts més castells igual de bonics o importants que podrien mostrar-s’hi. Els Minyons hem fet 18 tipus de castells diferents entre el 3de8 i el 3de10fm, gairebé tots descarregats, que es poden veure a internet i sobretot a la web de la colla. Tothom sap que no som un grup tancat, a la web hi ha molta informació de castells, fins i tot un número de telèfon on trucar a la colla, un mail, etc. Ho comento perquè si el Conrad hagués volgut, hagués pogut informar-se i demanar ajuda per triar el castell si entre els seus cercles no hi havia ningú per assessorar-lo. Per altra banda, no voler reconèixer l’error o fer un castell inexistent com a pedaç, no ho trobo gens adequat per un artista de la seva categoria.
Ara bé, insultar a un artista que ha pensat en els castells i en la teva colla mitjançant Twitter, és un error molt greu i una falta de respecte més gran que la seva vers aquesta tradició i la colla. Segurament tot això se’ns n’ha anat de les mans, tot i que el Twitter no el trobo un mitjà seriós, on prendre’s les coses tan a pit. No obstant això, és una porta oberta al món i tothom que hi tingui un compte, pot veure el que un hi diu i hem quedat ben retratats, tant l’artista com els castellers i els membres de la colla.
Twitter a part, amb el desconeixement del que hagi pogut fer la colla com a entitat i sabent que un cop passat, les coses es veuen més fàcils. M’agradaria dir que Minyons ha estat lenta de reflexes. Crec que el mateix dia 29, algun membre de la junta o el mateix president, hauria d’haver-se posat en contacte amb l’artista per tal de resoldre el problema i fer una piulada dient que ja s’estava parlant amb l’artista i les institucions per de modificar el dibuix. Per part del Conrad, crec que tampoc ha gestionat bé les crítiques i això l’ha portat a fer el que ha fet.
El fet de fer castells més importants cada cop i fer més actuacions a Terrassa, ens està ajudant a tenir més visibilitat, no oblidem que som una de les entitats més grans de la ciutat, amb més membres i que mostrem el nom de la nostra ciutat a través dels mitjans de comunicació cada setmana. Hauriem de trobar la manera de fer que els terrassencs que ens vénen a veure i ens segueixen, cada cop siguin més entesos de castells i així evitar aquestes coses. També cal recordar el poc reconeixement que hem tingut sempre per part de les institucions a Terrassa, però això ja donaria per un altre article o monogràfic fins i tot!
Finalment, voldria recordar als membres de la colla que tot allò que diguin i facin relacionat amb el món dels castells, inclòs comentaris a Twitter, tothom s’ho agafa com a opinió dels propis Minyons i que és molt perillós agafar actituds prepotents i arribar a l’insult. Hem de ser conscients que som uns ambaixadors de la colla i que hem d’intentar fer-la quedar bé a tot arreu. Sobretot, quan algú demostri desconeixement dels castells, ajudar-lo i  explicar-li bé què són i què signifiquen per nosaltres.
* Imatges extretes de Twitter, del Pati Digital i de Nació Digital.
Marc Codera Campos, membre actiu dels Minyons de Terrassa.